Przejdź do treści

Etyka w AAC: zaktualizowana lista tematów do dyskusji

Drodzy, serdecznie dziękuję wszystkim, który na fb włączyli się do dyskusji o etyce w AAC. Zaowocowała poprawkami w pierwotnej liście. Mamy zatem nowy plan dyskusji. Wspominałam, że poświęcimy miesiąc na każdy temat – chcę to zmienić. Będę czujna, kiedy dyskusja się domknie – będę proponowała podsumowanie i zmianę tematu. Zatem – do dzieła!

  1. O dostarczaniu nieadekwatnych systemów komunikacji:
    1. „Presume competence!”, załóż [że ktoś ma] kompetencje i modeluj! O systemach, które mogą być ponad miarę,
    2. „On przecież ma swoje symbole do wyboru” czyli system zbyt ubogi.
  2. O niezrozumieniu czym jest niezależność w komunikacji, czyli o inicjatywach komunikacyjnych, dostępie do własnego systemu komunikacji i granicach interpretacji.
  3. O prymacie narzędzi nad potrzebami użytkownika czyli o nieświadomości lub złej woli specjalisty AAC:
    1. „Narzędzie (pomoc, strategia), które oferuję jest najlepsze i dla wszystkich!”,
    2. „Bo my tu pracujemy tylko systemem X”.
  4.  O rolach, powinnościach i oczekiwaniach rodziny/bliskich i specjalistów w interwencji AAC:
    1.  „Robię to, czego chcą rodzice”,
    2. „To pani jest rodzicem – musi pani zrobić dziecku pomoc do komunikacji”.
  5. O pozorowaniu interwencji AAC:
    1. „Prowadzę fajne zajęcia, robię swoje”,
    2.  „Pani Ola raz w tygodniu tak świetnie rozmawia z moim synem!”,
    3.  „Wydrukowałem mu/jej książkę z piktogramami, zrobiłem swoje”.
    4. „Ta książka, niestety, nie działa w domu…”
  6. O niefortunnych poradach:
    1. „może gdyby Pani kupiła mu/jej narzędzie X….”,
  7. O edukacji bez komunikacji i niezrozumieniu roli nauczyciela w procesie:
    1. „Nie mam czasu na te obrazki”,
    2. „Ale przecież mamy tu te obrazki na tablicy!”,
    3. „On i tak tego nie używa” – tablet/książka do komunikacji dziecka/ucznia – w plecaku.
    4. „W naszej szkole mamy specjalistę AAC – pani X ma się tym zająć”
  8. O braku współpracy i łechtaniu próżności:
    1. „Tamten specjalista jest do bani” i „potrzebujecie zajęć dodatkowych, ja Wam to ustawię!”,
    2. „A ja mam inną wizję!” –  o różnicy zdań wśród członków zespołu.
  9. O warsztacie pracy specjalistów:
    1. „gotowce” versus faktyczne potrzeby,
    2.  grzechy ad autorstwa rozwiązań.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *