Szkolenie ma charakter solidnego, intensywnego wprowadzenia uczestnika w dziedzinę AAC: pokazuje różnorodność użytkowników AAC i ich potrzeb, istotę i strukturę kompetencji komunikacyjnych użytkownika AAC, elementy indywidualnego systemu komunikacji (ISK), metodyczny porządek interwencji. Ma na celu przygotowanie uczestnika do:
- rozumienia AAC jako dziedziny wiedzy i praktyki oraz podejścia do osoby,
- diagnozy umiejętności komunikacji osoby niemówiącej, zarówno w kontekście rozwojowym, jak i ekologicznym (diagnoza na rzecz budowania/weryfikacji ISK),
- adekwatnego wyznaczania celów w nauce porozumiewania się,
- budowania środowiska językowego dla osoby uczącej się AAC (strukturyzacje i inne strategie wizualne, wspomaganie przekazu, wspomagana znakami stymulacja języka/modelowanie),
- bycia kompetentnym partnerem komunikacji osoby uczącej się AAC,
- początkowych kroków w osiąganiu wczesnych umiejętności komunikacji (wyzwalanie intencji komunikacyjnej, rozszerzanie repertuaru zachowań komunikacyjnych),
- rozpoznawani/dobierania technik dostępu i nauczania strategii komunikacji
- nauczania osób niemówiących posługiwania się pierwszymi i kolejnymi znakami manualnymi oraz graficznymi,
- rozszerzania funkcji wypowiedzi,
- rozwijania języka, czyli wydłużania wypowiedzi użytkowników AAC,
- dobierania i konstruowania pomocy do komunikacji (tablice wyboru, uczestnictwa, kontekstowe) adekwatnego do rozpoznanego poziomu rozwoju komunikacji i strefy najbliższego rozwoju,
- wplatania nauki AAC w rutynę placówki edukacyjnej lub domu.
Podczas szkolenia uczestnicy poznają składowe indywidualnego systemu komunikacji, nm. in.: systemy znaków, programy specjalistyczne, komunikatory, techniki dostępu. Widzą dziesiątki przykładów pomocy do komunikacji oraz wiele filmowych ilustracji procesu uczenia się ich użycia. Biorą udział w ćwiczeniach dzięki którym nabywają praktyczne umiejętności i kompetencje w stosowaniu proponowanych technik z użyciem AAC.
Szkolenie trwa dwa dni, obejmuje 22 godzin dydaktycznych, na ogół odbywa się w podanych poniżej godzinach, choć Organizatorzy mogą ustalić je nieco inaczej:
Dzień pierwszy (11h):
900 | Wprowadzenie do AAC: Filozofia, użytkownicy, indywidualny system komunikacji. Kompetencje komunikacyjne użytkownika AAC. | 3h |
1115 | Przerwa (15 min) | |
1130 | Rodzaje znaków i ich źródła. Znaki, a język. Pomoce do komunikacji i ich rodzaje. | 3h |
1345 | Przerwa obiadowa (45 min) | |
1430 | Rozwój umiejętności komunikowania się. Diagnoza kompetencji komunikacyjnych i planowanie interwencji – cz. I | 2h |
1600 | Przerwa (15 min) | |
1615 | Metodyka wprowadzania AAC cz. I: Wspomaganie umiejętności komunikowania się na poziomie przedsymbolicznym. | 3h |
1830 | Zakończenie zajęć dnia pierwszego |
Dzień drugi (11h):
800 | Metodyka wprowadzania AAC. cz. II – Budowanie środowiska językowego. Zasady wprowadzania znaków. Nauka używania znaków w rytuałach. Tablice wyboru. | 3h |
1015 | Przerwa (15 min) | |
1030 | Metodyka wprowadzania AAC cz. III – Rozszerzanie kompetencji społecznych i językowych. Dobór sytuacji oraz rozwojowych i sytuacyjnych pomocy komunikacyjnych. Tablice uczestnictwa, kontekstowe, tematyczne. | 3h |
1245 | Przerwa obiadowa (45 min) | |
1330 | Techniki dostępu i strategie komunikacji. | 2h |
1500 | Przerwa (15 min) | |
1515 – 1730 | Diagnoza kompetencji komunikacyjnych i planowanie interwencji – cz. II. 3 klucze doboru słownictwa i budowania indywidualnych systemów komunikacji. Osobiste pomoce komunikacyjne. Dzień użytkownika AAC w placówce edukacyjnej. | 3h |
Uczestnicy szkolenia otrzymują materiały (ok. 50 stron w teczce) oraz zaświadczenie o uczestnictwie wraz ze spisem treści szkolenia.