Zalecane jest, by uczestnicy szkolenia brali wcześniej udział w szkoleniu wprowadzającym, szkolenie nie zawiera bowiem treści podstawowych.
Szkolenie skoncentrowane jest na wczesnej edukacji dzieci używających AAC (przedszkole, wcześniejsze klasy szkoły podstawowej). Nauczyciele uczniów starszych, pozostających w edukacji specjalnej też znajdą w szkoleniu adekwatne wskazówki i sposoby pracy.
Szkolenie ma na celu przygotowanie uczestnika do:
- oceny indywidualnego systemu komunikacji wyposażonego już niemówiącego dziecka,
- weryfikacji i ewaluacji (poprawy) osobistych pomocy do komunikacji z uwzględnieniem wiodących strategii komunikacyjnych, zasad językowych i technicznych,
- planowania i wspomagania rozwoju językowego niemówiących uczniów,
- posługiwania się strategią edukacyjną zwaną Modelem Uczestnictwa, która pomaga konstruować zajęcia z użyciem pomocy do komunikacji odpowiednich pod względem słownikowym, językowym i pragmatycznym,
- używania techniki czytania uczestniczącego: dobierania tekstów, konstruowania książek, dobierania sposobów czytania tak, by uczestnictwo osoby niemówiącej było optymalne dla rozwoju językowego,
- rozumienia procesu nauki funkcjonalnych umiejętności czytania i pisania u osób niemówiących i stosowania odpowiednich strategii z użyciem AAC w toku edukacji,
- projektowania sytuacji oraz gier matematycznych i adaptowania tablic uczestnictwa tak, by uczniowie uczyli się używania pojęć matematycznych,
- planowania edukacji uczniów niemówiących z uwzględnieniem ich potrzeb komunikacyjnych i językowych.
Podczas szkolenia uczestnicy biorą udział w ćwiczeniach dzięki którym nabywają praktyczne umiejętności i kompetencje w stosowaniu proponowanych technik z użyciem AAC.
Dzień pierwszy:
900 | Ocena indywidualnego systemu komunikacji i weryfikacja osobistych pomocy do komunikacji. Poszerzanie możliwości językowych poprzez odpowiednią konstrukcję narzędzi. Przegląd celów edukacyjnych dotyczących komunikowania się w IPETach. | 3h |
1115 | Przerwa | |
1130 | Model uczestnictwa jako podstawowa strategia edukacyjna | 2h |
1300 | Przerwa obiadowa | |
1345 | Model uczestnictwa jako podstawowa strategia edukacyjna – c.d. Tablice uczestnictwa. | 2h |
1515 | Przerwa | |
1530 | Wprowadzenie dzieci niemówiących w świat książek. Czytanie uczestniczące. | 3h |
1800 | Zakończenie zajęć dnia pierwszego |
Dzień drugi:
800 | Czytanie uczestniczące – c.d. | 2h |
930 | Przerwa | |
945 | Kluczowe zasady nauki czytania i pisania uczniów niemówiących | 2h |
1115 | Przerwa | |
1130 | Nauka pojęć i umiejętności matematycznych z użyciem znaków. Adaptowane gry matematyczne. | 3h |
1345 | Przerwa obiadowa | |
1430 | Planowanie edukacji uczniów niemówiących; rozkład materiału, a nauka porozumiewania się. Tablice tematyczne. Karty pracy. | 3h |
1700 | Zakończenie szkolenia |
- Możliwe jest inne zaplanowanie przerw, ew. nieco inny czas rozpoczęcia zajęć – wg potrzeb grupy lub z innych powodów organizacyjnych,